ADGSOM1 & ADGMIN1  
       
  LAUNCH OF THE 50TH ANNIVERSARY CELEBRATION OF RUKUN NEGARA  
       
  KL SUMMIT 2019  
       
  HAWANA 2018  
       
  AES 2016  
       

 
 
 

April 18, 2024 -Khamis

 
  HANGZHOU, CHINA: MENCERITAKAN KISAH-KISAH KETIMURAN YANG MENARIK DENGAN KARTUN DAN ANIMASI

Monday 29/04/2019



AsiaNet 78499

HANGZHOU, China, 29 April, 2019 /Xinhua-AsiaNet/--

Bandar raya Hangzhou di timur China dikenali sebagai “Ibu Kota Cinta” bagi China, di mana banyak cerita ketimuran yang menarik telah berlaku, seperti kisah “Liang Zhu”, yang  dianggap sebagai “Romeo dan Juliet Ketimuran”. Sementara itu, Hangzhou mempunyai industri internet dan ekonomi digital yang paling maju di China. Didorong oleh penanaman budaya dan unsur-unsur cerita yang kaya, ditambah pula dengan teknologi digital yang bersifat paling baharu dan progresif, sebilangan besar artis-artis dan usahawan teknologi muda telah menjadikan Hangzhou sebagai sebuah “ibu kota kartun & animasi” dengan gayanya yang unik. Hasil daripada perkembangan kartun dan animasi, bandar raya oriental yang terkenal ini telah menunjukkan vitaliti bandarnya dengan lebih kepelbagaian.

Bermula dari tahun 2005, Hangzhou mengadakan sebuah pesta tahunan di seluruh bandar raya itu dengan nama “kartun & animasi” setiap bulan Mei. Sepanjang 14 tahun yang lalu, sejumlah 16.2 juta orang dari seluruh dunia telah mengambil bahagian di dalam acara tersebut. Seperti yang dijadualkan, dari 30 April hingga 5 Mei tahun ini, Festival Kartun & Animasi Antarabangsa China ke-15 akan diadakan di Hangzhou. Disney, Sony Entertainment dari Amerika Syarikat, Webtoon, platform komik terbesar Korea Selatan, dan syarikat-syarikat kartun dan syarikat animasi, organisasi dan tetamu dari 86 buah negara dan wilayah dari seluruh dunia datang ke Hangzhou untuk mengambil bahagian di dalam acara itu, iaitu, buat masa ini, satu-satunya pameran kartun dan animasi profesional kebangsaan di China, serta festival kartun dan animasi yang paling popular dan berpengaruh di dunia.

Pertemuan di antara Hangzhou dan kartun & animasi bukanlah secara kebetulan.

“The White Snake Enchantress”, filem animasi berwarna-warni yang panjang yang pertama dalam sejarah Pawagam Jepun, telah dikeluarkan pada tahun 1958. Ia datang secara berpasangan bahawa 60 tahun kemudian sebuah pasukan pembuat filem dari China telah melancarkan filem animasi asal “White Snake”, yang kedua-duanya didasarkan kepada legenda yang diketahui oleh semua orang di China. Dengan persekitarannya ditetapkan di Hangzhou, kebanyakan adegan dan mercu tanda dalam cerita itu telah wujud dalam kehidupan masyarakat tempatan selama ribuan tahun.

Sebagai satu pertemuan merentasi lebih setengah abad, kedua-dua filem itu telah mendapat pujian sebulat suara dalam masa yang berlainan melalui ekspresi estetik bagi elemen ketimuran dan penerbitan yang canggih. Cerita cinta ketimuran purba ini telah diberikan nafas baharu oleh animasi dalam detik masa yang berbeza, menceritakan kepada dunia tentang kecantikan dan keindahan bagi “The Little Mermaid” versi China yang berlaku di Hangzhou.
 
Sejak akhir-akhir ini, industri kartun dan animasi dianggap sebagai satu daripada industri baru muncul yang mempunyai masa hadapan yang paling cerah di China.

Pada tahun 2005, Hangzhou telah mengadakan Festival Kartun & Animasi Antarabangsa China yang pertama dan sejak itu telah menjadikan Hangzhou sebagai tempat yang kekal untuk satu-satunya pameran kartun dan animasi profesional kebangsaan, menjadikan “model Hangzhou” itu untuk industri kartun dan animasi China. Lebih daripada 10 tahun, dengan beberapa siri dasar sokongan untuk industri kartun dan animasi, Hangzhou telah menarik banyak syarikat kartun dan animasi tempatan dan asing dan pencipta yang sangat baik untuk beroperasi di bandar raya itu. Oleh itu, kartunis dan juru animasi China telah mengambil misi untuk menghasilkan cerita kartun dan animasi dan jenama China.

Liu Jian, seorang kartunis China, mula terkenal pada Anugerah Akademi 2018, di mana beliau dipilih menjadi seorang daripada hakim Oskar sebagai seorang pengarah animasi China.

“Pada pandangan saya, filem yang baik harus kreatif dan mesti menyatakan pandangan hidup yang baik dengan cerita yang baik.” Disember lalu, pasukan Liu Jian dengan guru-guru dan pelajar-pelajar telah mencipta karya animasi “Liangzhu”, yang menceritakan tentang asal usul dan evolusi budaya Liangzhu dengan unsur-unsur dari 5,000 tahun peradaban Liangzhu, seperti empangan, dinding, jed dan reka bentuk Taotie.

Jelas sekali, pencipta, yang dibiakkan di bandar raya budaya kuno ini, telah komited untuk menunjukkan gen budaya yang mendalam dengan kartun dan animasi dan menggambarkan estetik ketimuran. Dengan kemunculan pasaran kartun dan animasi China, banyak pembuat filem dari luar negara sedang berusaha untuk menjalin kerjasama dengan China, meneroka budaya China, dan merebut peluang untuk menceritakan kisah-kisah China.

Mark Handler, pengarah urusan bagi Disney, China, berkongsi pengalaman penciptaan bagi filem baharu Disney China “Stitch & Ai” (An Ling dan Stitch) di Festival Kartun & Animasi Antarabangsa China 2017. Daripada memberi tumpuan kepada pemandangan indah Huangshan, kru telah pergi jauh ke kawasan pedalaman untuk mencari bahan-bahan cerita China. Filem itu termasuk banyak simbol kebudayaan China, seperti Huangshan, Xidi dan Hongcun di selatan Wilayah Anhui.

Animasi adalah bahasa di mana budaya meneroka ke seluruh dunia. Banyak tahun yang lalu, Xia Yan, seorang pelopor di dalam industri filem China berkata, “Filem pertama di PRC yang menembusi pasaran global dalam erti kata sebenar adalah kartun.” Setelah membina “modal kartun & animasi” China selama 15 tahun, Hangzhou kini menghantar suara China ke seluruh dunia dan menceritakan cerita-cerita ketimuran yang menarik di dalam bentuk kartun dan animasi.
 
Sumber: Pejabat bagi Festival Kartun & Animasi Antarabangsa China

--BERNAMA

 
 
 

Copyright @ 2024 MREM . All rights reserved.